Mitä on zazen?

Zentradition vuosisataisen kokemuksen mukaan meidän on mahdollista olla hereillä tässä ja nyt, selkeällä ja kirkkaalla tavalla. Zazen, kirjaimellisesti istumameditaatio, tarjoaa helpotetut olosuhteet harjoitella täydellistä läsnäoloa. Siinä harjoitukseen keskitytään ilman katkoksia koko olemuksella; tahdolla, ajatuksilla, keholla, hengityksellä, tunteilla, aisteilla, tietoisuudella…

Zazenissa pidetään huoli hyvästä asennosta sekä mielen keskittymisestä harjoitukseen. Istua voi erilaisissa risti-istunnoissa, polvillaan tyynyn päällä tai matalalla penkillä. Myös tuolilla voi istua. Ryhdikäs ja rento asento auttaa kehoa pysymään hereillä. Huomio pidetään harassa, alavatsassa. Harjoituksina käytämme hengityksen laskemista, hengityksen tarkkailua, koan-harjoitusta tai shikantazaa.

Zazenilla on kaksi eriluonteista vaikutusta. Aluksi on hyvä harjaantua keskittymään. Se rauhoittaa ja vahvistaa mieltä. Kun mielen tasapaino on riittävä, voi lähteä tutkimaan todellisuutta. Käytännössä raja on liukuva. Buddhalaisessa traditiossa puhutaan Samatha (Mindfulness) ja Vipassana (Insight) meditaatiosta.

Hengityksen laskeminen ja hengitykseen keskittyminen

Laskeminen on perusharjoitus, jota voi tehdä vaikka vuosikausia. Siinä lasketaan ulos- ja sisäänhengityksiä yhdestä kymmeneen, yhä uudestaan. Mikä tahansa keskeyttää laskemisen, ainoastaan aloitetaan ykkösestä. Harjaantumisen myötä katkoksia tulee vähemmän ja keskittyminen syvenee.

Harjoitus tekee mielen todellisuutta näkyväksi. Aluksi voi olla turhauttavaa huomata kuinka paljon hälinää löytyy pään sisältä. Toisaalta voi olla miellyttävää nukkua paremmin tai pysähtyä kokemaan omaa arkea. Päästäksesi syvemmälle on tärkeää opetella istumaan säännöllisesti hiljaa paikallaan omien mielentilojensa kanssa.

Kun mieli hiljenee, harjoittaja kokee tulevansa yhdeksi harjoituksen kanssa. Tämä ”yhdeksi tuleminen” on keskeistä kaikissa zenharjoituksissa. Jokaisen harjoituspolku on yksilöllinen ja siihen saa opastusta opettajilta ja papeilta.

Alkuun pääset osallistumalla johdantokurssille ja tutustumalla zazen-oppaaseen.

Koan-harjoitus

Koan on kenties zenin tunnetuin harjoitus. Se on työskentelyä suuren eksistentiaalisen kysymyksen kanssa, kuten ”Kuka minä olen?” tai ”Mikä tämä on?” Useilla ihmisillä on vastaavia kysymyksiä luonnostaan: ”Mikä on elämän tarkoitus? Mitä on todellisuus?”

Zazen auttaa keskittymään Suureen Kysymykseen kaikin voimin. Silloin ratkaisukin on omakohtainen. Tätä kutsutaan nimellä kensho, ”nähdä maailma”. Koan-harjoitusta kannattaa tehdä zenopettajan ohjauksessa.

Ensimmäisen koanin ratkaisu on yleensä ensimmäinen kosketus todelliseen itseen. Sitä syvennetään yhä uusilla koaneilla läheisessä yhteistyössä opettajan kanssa.

Flora Courtois’n elämänkerta kertoo millaista on kamppailla suuren kysymyksen kanssa ilman tradition ja opettajan tukea. Käännösote ”Koan Mu” Zenkei Shibayaman kirjasta ”Zen Comments on Mumonkan” on perinteinen näkökulma koan-harjoitukseen.

Shikantaza

Shikantaza tarkoittaa ”pelkkä istuminen” tai ”puhdas istuminen”. Shikantazassa ei ole varsinaista keskittymisen kohdetta. Harjoituksessa avaudutaan olemassaololle ja tullaan yhdeksi sen kanssa mitä on. Myös shikantaza toimii paremmin zenopettajan ohjauksessa.